Monitor jezelf, zet de teller aan

De nieuwste inzichten in gedragstherapie geven aan dat wanneer je iets wilt veranderen het belangrijk is om te beginnen met tellen van emoties en verlangens waar je iets mee wilt doen. Tellen helpt je om zicht te krijgen op je gedachten en gevoelens, maar belangrijker nog: het is een bewustwordingsproces en maakt je uiteindelijk alert voordat je in de oude reactie vervalt. Je krijgt namelijk waarschuwingssignalen.

Epictetus adviseerde dit al aan zijn studenten. Tel op een dag hoe vaak je boos bent geworden, of een andere emotie (bijvoorbeeld jaloezie) waarneemt die je wilt veranderen. Bij het tellen kun je van alles gebruiken. Een kaartje, je telefoon, een notitieboekje.

counting with chalk marksHet voordeel deze aanpak is dat het individueel is, vertrouwelijk en je hoeft het met niemand te delen. Maar door het te doen help je jezelf bewustzijn te creëren.

Wat kun je allemaal gaan tellen? Eigenlijk alles wat je wilt veranderen (en dat gaat misschien nog wel veel verder dan deze oefening in stoïcijns zijn). Een slechte gewoonte, gedrag dat je van jezelf afkeurt enz.

Stoïcijnen adviseren om met name de ‘ongezonde’ emoties en verlangens te tellen. Maar tel ook eens ook wanneer je alweer iets uitstelt om te doen, of een stopwoordje waar je jezelf aan ergert.

Het kan dus heel breed toegepast worden. Tellen!!
Om je te helpen stellen we je nog wat vragen:

  • Hoe vaak was je vandaag aangedaan door iets? Boos, verdrietig, in elk geval “uit je doen”?
  • Hoe vaak begon je je zorgen te maken over iets wat nog moet gaan plaatsvinden in de toekomst?
  • Hoe vaak voelde je je somber?
  • Hoe vaak koos je als alternatief iets te snoepen, te roken of te drinken?
  • Welke gewoontes wil je afleren: vingernagels bijten, neus peuteren etc.?
  • Hoe vaak flap je er iets uit waar je later spijt van hebt of waarmee je iemand hebt geraakt (ten onrechte)
  • Of het tegenovergestelde: hoe vaak heb je je voorgenomen om nu eindelijk eens iets te doen?

Elke keer als je weer telt, pauzeer dan even en bedenk wat een betere actie zou kunnen zijn. Eerst even tot 10 tellen is een beroemde stelling van Seneca, dus ook die telling helpt je.