Aanwezig in dit moment

Mindfulnessoefening 

Een mindfulness oefening helpt je om je gewaar te worden van het huidige moment en je opvattingen daarover. De oude Stoïcijnen ontwikkelden een aantal oefeningen om het zijn in het NU te observeren en er van te leren.

  1. Ga zitten. Start met je ogen open of sluit ze even om in een rustige staat te komen. Neem een minuutje de tijd om te ervaren dat je zit.
  2. Als je in een rustige staat bent, roep dan je innerlijke stem op en zeg tegen jezelf: Op dit moment ben ik mij bewust van…..Maak deze zin af met elke observatie die je ervaart. (Hieronder vind je een voorbeeld).
  3. Beschrijf je ervaring zo precies en objectief mogelijk; geef er geen oordeel over.
  4. Neem rustig de tijd om op te nemen wat tot je komt. Dwalen je gedachten af, keer dan weer terug met de zin: ‘Op dit moment ben ik mij bewust van….’

Er is geen tijdlimiet aan de oefening, doe hem zolang je je daar comfortabel bij voelt.

Begin in ieder geval met een minuut of drie. Laat het verleden en de toekomst voor wat het is en concentreer je op het NU.

Als je de oefening met regelmaat herhaalt, leer je om jezelf te beschouwen in het NU. Je wordt als het ware de observator van jezelf. Je kunt de oefening overal doen, in de trein, in bad, zelfs als je een moment rust pakt achter je computer.

Voorbeeld:

Op dit moment ben ik mij bewust van het geraas van de auto’s buiten. Ik ben mij bewust van het lampje wat op mijn bureau schijnt, bewust van de ademhaling in mijn buik (er schiet ineens iets mijn gedachten wat ik niet moet vergeten te doen….afleiding en dus herhaal ik de zin: op dit moment ben ik mij bewust van… het gekwaak van de kikker in de vijver enz.

In dit licht:

  • Wat zou je nog meer kunnen doen om jezelf te kunnen observeren: jouw handelingen, jouw oordelen, wat je allemaal doet gedurende een dag.
  • Bedenk eens wat het je met je doet deze oefening een paar keer per dag te doen. Welke voordelen zie je?
  • Wat merk je als je de oefening vaker doet? Waar word je door gestoord? Wat lukt goed? Wat gaat minder goed?